honey

honey

Wednesday 2 January 2013

MiscarriagE


Salam...Happy New Year..Welcome to 2013!




Kedatangan tahun baru ni menguatkan semangat aku untuk terus menjadi ibu dan isteri yg terbaik di mata anak & suami...juga berusaha utk menjadi hamba-Nya yg lebih baik insyaAllah..sgt2 berharap tahun ni tidak sakit2 lagi..semoga anak ibu pon tidak sakit2 lagi seperti di tahun 2012..sampai masuk2 ward..nikmat kesihatan adalah sebaik2 nikmat...

Tahun 2012 diakhiri dgn kesakitan jua..walaupon berusaha utk sihat tapi ketentuan Allah lebih pasti..tanggal 26th Disember 2012, aku disahkan keguguran zuriat kedua suamiku...

Tanda2 awal cuma sedikit, tiada pendarahan..cuma darah hitam seperti di akhir period..berlaku pada 23 Dec di umah mertuaku kat Pahang..saje balik makan kenduri..so aku ingat biasa je la darah hitam tu..maybe threatened abortion..mungkin juga lebihan kotoran yg kuar..tapi sangkaan ku meleset bila darah mula keluar pada 24 Dec hingga la 26 Dec..aku dh check on 24th pagi, doc lelaki tu main sembang2 je..tak check or scan pon..dia cakap maybe janin baru nak menempel kat dinding rahim, so berlaku skit bleeding..so aku diberi MC tp aku tetap bekerja smpai la ke pukul 2.15 ptg..aku dh mula sakit2 di bhgn dlm perut & pinggang..aku sms boss sbb dia off day hari tu..then aku balik trus gi klinik lain plak..Klinik Fauziah..mmg aku dh biasa dgn doc Sajidah tu..dia pakar bab2 maternity..

Dia pon suruh aku baring nk scan..tapi tak nampak apa2..dia suruh aku minum dulu..1/2 jam akan scan smula..Lepas scan dia cakap kosong...takde baby pon..mean x nmpak janin pon..tapi urin test result +ve pregnant jugak..Doc Sajidah bg aku ubat kuatkan rahim and mintak aku dtg scan skali lagi on 26th Rabu petang..aku smakin lemah..trus balik..

Kat umah hubby cuti..aku masuk umah je terus tido..smpai senja..hubby yg gi amik Arissa kat umah pengasuh..lepas nmpak Arissa baru aku semangat nk bgn..nasib baik esoknya cuti Krismas..lagipon Rabu tu aku dpt mc..cuti panjang..huhu..

Selasa tu 25th Hari Krismas..tarikh tu jugakla wedding anniversary aku yg ke-2..Alhamdulillah..bertambah bahagia dgn adanya Arissa kebanggaan ayah & ibu...next en3 akan dikisahkan pasal anniv celebration..heheheh sakit2 pon celeb jugak..

Then, Rabu gi scan skali lagi..bleeding makin heavy..ada ketul2 darah..mcm darah beku..sakit mcm senggugut tp lagi sakit..Doc sahkan memang keguguran..janin tak sihat.. kami terima dgn redha..setiap perancangan Allah itu ada hikmah yg kita blum dpt membacanya...tp terdetik jugak di hati ini..mungkin baby tau aku belom bersedia..Ya mmg aku blom bersedia sbb Arissa masih kecik lg..tapi aku terima seadanya kalau dikurniakan anak lg..aku teringat time aku buat urin test kat umah & result +ve, aku menangis sbb aku blom bersedia utk anak kedua...hmm ntahla..apapun aku tetap bersyukur..Dia lebih tahu...tp aku tak pernah makan benda2 tajam semata2 berniat utk gugurkan kandungan..NO! aku cuba makan benda2 yg berkhasiat semata2 utk kuatkan janin..aku kandung anak itu dgn kasih seorang ibu..aku yakin ketentuan Allah..tp ditakdirkan cuma sebulan lebih saja dia berada dlm rahimku...Doc mintak aku dtg lagi 2 minggu utk scan lg..kalau masih ada saki baki janin..kene cuci..Ya Tuhanku aku tanak cuci..ngeri..harap2 womb dh bersih...Amin..

Doc tade bg ubat apapon..MC smpai 27th je pon..tapi Jumaat 28th tu aku amik cuti..still sakit2 pinggang..then Sabtu tu aku join company aku gi Genting..eh??? bleh plak?? hehehehehehe..smangat nk gi genting telah melenyapkan rasa sakit2..lepas turun Genting terus balik Pahang lagi..hubby ada urusan kat kampungnye..Ahad petang balik KL..Isnin keje..Selasa cuti lagi new year..dan hari ini aku bekerja semula..dh tade bleeding..aku rasa sihat..alhamdulillah...next en3 aku citer pasal 2nd anniversary and trip to Genting ok. Bubye frens...



















No comments:

Post a Comment

:)