honey

honey

Wednesday 9 January 2013

Dugaan KRISIS AIR






Dah 2 hari umah takde air..tapi Alhamdulillah start hari pertama takde air tu lori Syabas/MPAJ dh dtg hantar air..dlm sehari byk kali diorg dtg..cuma kesiankan husband la angkut air..mujurla kitorg ada troli..so tak la teruk sgt terasa..tp aku rasa aku la yg paling teruk daripada kene angkut air..aku la yg basuh baju, basuh pinggan dlm bilik mandi, basuh berak anak lg, nak masak pon jenuh berulang dapo ke bilik mandi amik air takungan. Tapi  aku takla rasa tension pon..dugaan dtg sesekali je kan..x pnah lagi la selama aku kat KL ni terkena krisis air..ni 1st time..

bila dugaan dtg camni, kita blajar utk lebih menghargai air, menghargai mesin basuh, menghargai segala2nya kemudahan yg kita ada..bila sesekali kemudahan itu disekat sekejap, kita perlu berbalik pada diri sendiri jugak..basuhla ko baju bajan secara manual yer..huk3! nk wat caner mesin basuh kat umah tu front loading! auto lak tu..kalau mesin basuh manual and top loading senang citer..masuk air je jalan...mmg menguji ketabahan seorg wanita yg berkerjaya sungguh..

Bayangkan la..........balik keja penat2..redah jem sejam lebih..maghrib smpai umah..pehtu gi amik anak, dukung anak ngan henbeg ngan bakul anak terkial2 smpai la masuk umah..pastu basuh pinggan, botol susu anak yg berbotol2 tuh, basuh secara berhemah utk jimatkan air seboleh mungkin..tp kna make sure bersih jugakla especially botol susu anak kan.

Then, masak pulak..lepas masak basuh pinggan plak..then tidokan anak..lepas tu basuh baju plak smpai dkat kul 12 tgh mlm. Tertido kul baper pon xtau lah..penat sgt2..cik abg plak berjaga kot2 lori dtg hantar air lg..tgh2 mlm pon dia turun jugak amik air..air dh byk abis aku guna masak, basuh itu ini..aku x mandi pon lepas balik keje tu..nk jimat air.. :( yg pentingnye aku gi keje pagi2 mesti nk mandi wangi2.

Hari ni masuk hari ke-2 takde air..rutin aku akan sama seperti semalam kalau bekalan air still x sampai ke kepala paip umah aku tu...takpe, aku tak tension, aku taknak merungut..aku mengadu manja2 aje..heheh..

Rasa nk pack baju amik cuti balik kmpung je..tp syg nk guna cuti..ni baru awal tahun..kene jimat2 cuti utk emergency.. :( bye semua..nk sambung keje..




No comments:

Post a Comment

:)